Fotoketting 2014
k zag deze foto en wat me direct opviel was de saaiheid,
omdat er geen bootje voer.
Ik kon me meteen herinneren dat ik vorig jaar in Portugal een boot zag liggen ver van het water,
ook geen water in de buurt.
Henko Gardebroek
Schoonheid en (on)gemak.
Schoonheid:
door de enkelvoudige afbeelding van een gracieuze boot
versus de repeterende lelijkheid van simpele houten panelen,
die uiteindelijk een ritmische schoonheid opleveren.
(On)gemak:
de huisjes zijn er neergezet om sjouwwerk van badgasten te besparen,
terwijl het sjouwwerk om de boot op die plaats te krijgen en er weer richting zee,
in geen verhouding staat tot de vermoedelijk geringe vangst.
Frans Visser
Het scherp afsteken van de strandhuisjes tegen de voor- en achtergrond
en de met Micky Mouse beschilderde deur trok de aandacht.
Hier tegenover wil ik een niet/slecht beschilderde deur zetten, waar stikkers op geplakt zijn.
Jan de Jonge
Bij de foto van de deur, was mijn eerste gedachte: die heeft een kwastje verf nodig.
Daarom mijn foto van verfkwasten recent gemaakt in het schildersatelier van Panorama Walcheren te Vlissingen.
Rinus de Vos
Op de foto zie ik een pot met verfkwasten, een deel van een schildersezel en wat verfresten.
Wanneer je dat combineert kan het niet missen dat er een schilderij uit voortkomt.
Albert Klapdoor
De toegezonden foto bracht mij de vreugde van de kleuren
en de interpretatie van een gelukkige man die zijn vrouw terugziet.
Een foto van een schilderij die uitdrukking geeft van een verbeelding,
die maar zelden toch dit gelukkige weerzien kan tonen.
De keuze van mijn foto is de vreugde die gevonden wordt in de kleur keuze van de versiering van een ruimte.
Frans Sondeijker
Deze foto doet mij denken aan abstracte kunst. Verder doen de kleuren mij denken aan het koninklijk huis.
Dat bracht mij op het idee om een foto te sturen die ik heb gemaakt
op de tentoonstelling van Beatrix in beeld in Paleis ‘t Loo.
Het is een redelijk abstracte voorstelling van Beatrix.
Marianne Knippenberg
Op de foto die ik ontving zag ik een “ketting” van wol, welke een hoed vormde met daaronder een gezichtje.
Mijn foto geeft aan een echte ketting op een “gezicht”.
Ans de Bakker
Ik zie in toegestuurde foto de volgende elementen: een vrouwengezicht, sieraden en een soort van hoofdbedekking.
De foto, die ik doorstuur, is van mijn kleindochter Eva, 3 jaar oud,
waar ik de 3 bovengenoemde elementen in terug vind.
Gemeenschappelijk thema van deze beide foto’s is de voorliefde van (vele) vrouwen voor sieraden en opsmuk,
hoe jong ze ook zijn.
Henk de Groof
Wat mij vooral opviel was het gezicht omsingeld door wit.
Vooral de neus en mond viel mij op.
Alan Everid
Ontvangen een close-up foto van een witte, onaangetaste bloem.
Aangeleverd een vergezicht foto van een wit, ongerept landschap.
Lan van de Wetering
Het sneeuwlandschap is wat somber, maar als de sneeuw weer is gesmolten, komen de mooie kleuren te voorschijn.
Leny Bijster
De kleuren van het bloembollenveld deed mij denken aan Gränna in Zweden,
waar op diverse adressen kleurrijk snoep wordt gemaakt.
Gränna is vooral bekend van zijn zuurstokken.
Gerard Verkuijlen
Interpretatie op de gestuurde foto: “Een winkel met zoveeeel lekkers””
Mijn toegevoegde foto: “Wat is lekkers toch lekker….!”
Guy Nijssen
Jongen en meisje die een snack gebruiken;
een tafereel van onze tijd: cola drinkend uit een fles en een “vette”hap?? uit de hand.
Ik laat de kleuren van de toegestuurde foto mij inspireren voor een vervolgfoto.
Een foto genomen tijdens de tentoonstelling van Toetanchamon in Amsterdam
van een replica van een muurschildering gevonden in zijn graf.
Nancy van Leest
De toegezonden foto doet me denken aan het oude Egypte, veel zand en woestijnen.
De kleur en de afgebeelde dieren hebben ook een overeenkomst met deze foto.
Chris Bergmans
De verbanden met mijn foto zit ‘m eigenlijk in de tegenstellingen.
Het enige directe verband is “transport”.
De kameel staat bekend als HET transportmiddel voor de woestijn gebieden,
waar wij voor land transport hoofdzakelijk de vrachtwagen gebruiken.
De rest zijn tegenstellingen
Het gejaagde leven van ons (voortsnellende vrachtauto) t.o.v. van het rustige op de vorige foto.
De energie die wij verslinden komt uit het soort gebieden waar de foto is gemaakt welke ik ontvangen heb.
Zij pompen op en wij laten er motoren op draaien, licht op branden en maken er o.a. asfalt van.
Bart van Rijsbergen
Mijn eerste idee bij deze foto was de gedachte,
dat ik ook wel plezieriger associaties ken aan parkeerplaatsen langs de grote weg.
Ludwig Eggermont
Ik zie buiten, eten, park, picknick dus vrije tijd
en vandaar mijn foto van paardrijders op het strand: vrije tijd, vakantie.
Hans Schellen
Ik zie: toeristen te paard op ‘t strand.
Mijn foto: traditie te paard op ‘t strand.
Betreft ‘Straô rieën’ (strandrijden) eind februari op Schouwen:
na een lange winter op stal wordt met de paarden door ‘t zoute water gereden om de parasieten,
wondjes e.d. op de behaarde paardenbenen kwijt te raken en te ontsmetten.
Ruut Daalder
Leuke foto met als contrast de feestelijke uitdossing van de paarden ten opzichte
van de serene rust van de weidse en kalme zee.
Mijn foto betreft Montmartre in de Bergen waar met name karikatuurtekenaars zich uitleefden
op wie het maar wilde, in het publiek.
Het contrast in deze foto is de fotografie versus de schilder/tekenkunst.
De jongedame was veel aan het fotograferen en liet zich op een gegeven moment
zelf ook vereeuwigen in een karikatuurtekening,
maar kon zich niet inhouden en fotografeerde ondertussen de tekenaar.
Kees van Hulten
Ik zag een fotograaf die een foto leek te nemen van een kunstschilder die zojuist een schilderij uit een lijst heeft gehaald.
Zelfs de naam Rembrandt is zichtbaar, de meester van het ”claire-obscure”,
het licht en donker.
Dat riep bij mij het beeld op van een “kunstenaar aan het werk” en mijn foto toont ook zo’n vakman:
in dit geval een meester glasblazer-instrumentmaker, geconcentreerd aan het werk,
met zelfs in dit geval nadruk op licht en donker.
Jan Pasman
De foto doet mij denken aan een heel lang geleden bezoek aan een glasmuseum,
waar ik met heel veel verbazing gekeken heb hoe je met een vlam (vuur) glas plaatselijk
verhit en het dan kunt vervormen, ook kan je glasdelen aan elkaar smelten.
Mijn foto: Siervuurwerk. de verbanden zijn Vuur en Verbazing van het Resultaat.
Frits de Raat
– een foto met ‘vuurwerk’
– een samenvoeging van ‘vuur’ en ‘werk’
– dus ‘werken met vuur’
– en specialist hierin was de smid
vandaar mijn foto van een oude smidse
Gerard Wijnen
De foto heeft voor mij iets van vroeger, brute menselijke kracht die nodig is om een product te maken.
Daarom mijn foto die eveneens getuigd van vroegere tijden maar gekoppeld is aan de industriële revolutie,
aan aandrijving van productiemachines via banden en geen brute menselijke kracht.
Henk van Dam
De maker van deze foto is een persoon met technisch inzicht en gevoel voor detail.
Goede compositie en goede lichtinval.
Deze bandaandrijfmachine straalt kracht uit om andere machines o.a. in een weeffabriek, in beweging te brengen.
Dit productie proces geeft aan hoe krachtig de aandrijfmachine moet zijn om de drie kaastonnen in beweging te krijgen.
De sfeer in dit deel van het huis geeft ook aan hoe men vroeger te werk ging om kaas te maken.
Het vocht van de kaas is goed te zien op de randen van de kaastonnen, helemaal wit uitgeslagen.
De werkruimte is erg vochtig.
Dat het zonlicht mooi naar binnen schijnt, geeft dat nog een extra dimensie, sfeervolle en nostalgische.
Albert Falck
Wat minder ‘tobberig’, meer ‘to the point’…..
Mart Linssen
Einde